Thinking the death from Ortega: what does it mean to die humanely?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.53382/issn.2735-6140.55

Keywords:

Death, primitives, myth, religion, life experience

Abstract

Ortega y Gasset's philosophy is characterized by its emphasis on life, in his various works there is a whole analysis of what it means to live and think humanly. These inquiries involve the problem of its counterpart: death, apparently neglected by the Spanish philosopher. The purpose of this research is to analyze how the different modalities of thought, identified by Ortega y Gasset, embrace and interpret the enigmatic circumstance of human death. For this purpose, the historical facets of thought will be briefly reviewed, namely: primitive, magical, mythical, religious and knowledge in the strict sense –in its scientific and philosophical aspects–. Finally, it will be discussed how Ortega's own vitalist philosophy responds to the problem of death, who will understand it as an instance that gives meaning to the extent that it is correctly articulated with the vital project and heroism. Gathering such characters, we will arrive at the definition of what it means to die humanly from the vitalist philosophy of Ortega.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, Jorge. Hombre y mundo. Sobre el punto de partida de la filosofía actual. Santiago, Chile: Editorial Universitaria, 1992.

Acevedo, Jorge. La sociedad como proyecto en la perspectiva de Ortega. Santiago, Chile: Editorial Universitaria, 1994.

Acevedo, Jorge. Ortega y Gasset. ¿Qué significa vivir humanamente? Santiago, Chile: Editorial Universitaria, 2015.

Bécquer, Gustavo. “Rimas”. Obras completas. Ed. Joaquín Gil. Buenos Aires, Argentina: Compañía Impresora Argentina, 1944. 53-114.

Cantarella, Raffaele. La literatura griega clásica. Trad. Antonio Camarero. Buenos Aires, Argentina: Losada, 1971.

Casals, Jaume. El aprendizaje de la muerte en la historia de las ideas. Santiago, Chile: Ediciones Universidad Diego Portales, 2010.

Epicuro. “Epístola de Epicuro a Meneceo”. Trad, José Vara. Obras completas. Ed, José Vara. Madrid, España: Cátedra, 2012. 87-92.

Fernández, Marcos. “El extrañamiento, una clave antropo-metafísica de la filosofía madura de Ortega”. Contrastes 24 (2019): 7-21.

Garagorri, Paulino. Ortega, una reforma de la filosofía. Madrid, España: Revista de Occidente, 1958.

Gregoire, Francois. El más allá. Trad. Saul Karsz. Buenos Aires, Argentina: Paidós, 1957.

Gutiérrez, Antonio. “La ética vocacional, heroica, deportiva e ilustrada de Ortega y Gasset para tiempos de desorientación, parte I”. Cinta Moebio 68 (2020c): 108-119.

Gutiérrez, Antonio. “La muerte como creación. La interiorización vitalista de la muerte en la vida en la filosofía de Ortega y Gasset”. Claridades 12 (2020a): 107-135.

Gutiérrez, Antonio. “Ser para la vocación. Muerte y vocación como claves de la finitud humana en Ortega y Gasset”. Anales del Seminario de Historia de la Filosofía 37 (2020b): 295-307.

Holzapfel, Cristóbal. La casa de Platón. Filosofía lúdica de la historia. Santiago, Chile: Ariadna Ediciones, 2022.

Larraín, Hernán. La génesis del pensamiento de Ortega y Gasset. Buenos Aires, Argentina: Compañía General Fabril Editora, 1962.

Livacic, Ernesto. “Prólogo”. Ensayos. Unamuno, Azorín y Ortega. Santiago, Chile: Editorial Andrés Bello, 1978.

Marías, Julián. “El tiempo que ni vuelve ni tropieza”. Obras VII. Madrid, España: Revista de Occidente, 1966. 433-654.

Molinuevo, José. “Introducción”. Notas de trabajo. Epílogo. Autoría de José Ortega y Gasset. Ed. José Luis Molinuevo. Madrid, España: Alianza, 1994.

Montes, Hugo. Literatura española (época moderna). Santiago, Chile: Editorial del Pacífico, 1956.

Morón, Ciriaco. El sistema de Ortega y Gasset. Madrid, España: Ediciones Alcalá, 1968.

Ortega, José. “Apuntes sobre el pensamiento. Su turgia y su demiurgia”. Obras completas V. Madrid, España: Revista de Occidente, 1964a. 517-547.

Ortega, José. “Dios a la vista”. El espectador (selección). Navarra, España: Salvat, 1971a. 155-158.

Ortega, José. “El hombre y la gente”. Obras completas VII. Madrid, España: Revista de Occidente, 1964b. 71-274.

Ortega, José. “En torno a Galileo”. Obras completas V. Madrid, España: Revista de Occidente, 1964c. 13-166.

Ortega, José. “Ideas sobre Pío Baroja”. El espectador (selección). Navarra, España: Salvat, 1971b. 33-66.

Ortega, José. “Ideas y creencias”. Obras completas V. Madrid, España: Revista de Occidente, 1964d. 379-410.

Ortega, José. “La idea de principio en Leibniz y la evolución de la teoría deductiva”. Obras completas VIII. Madrid, España: Revista de Occidente, 1965a. 61-358.

Ortega, José. “Meditaciones del Quijote”. Obras completas I. Madrid, España: Revista de Occidente, 1966. 309-400.

Ortega, José. “Misión de la universidad”. El libro de las misiones. Buenos Aires, Argentina: Espasa Calpe, 1950. 51-112.

Ortega, José. “Notas de arte y filosofía”. Notas. Buenos Aires, Argentina: Espasa Calpe, 1949a. 51-109.

Ortega, José. “Notas del vago Estío”. Notas. Buenos Aires, Argentina: Espasa Calpe, 1949b. 110-163.

Ortega, José. “Pidiendo un Goethe desde dentro. Carta a un alemán”. Tríptico. Mirabeau o el político – Kant – Goethe. Buenos Aires, Argentina: Espasa Calpe, 1964e. 125-167.

Ortega, José. “Prólogo a «Veinte años de caza mayor», del conde de Yebes”. Obras completas VI. Madrid, España: Revista de Occidente, 1964f. 419-491.

Ortega, José. “Sobre las carreras”. Obras completas V. Madrid, España: Revista de Occidente, 1964g. 167-183.

Ortega, José. “Un capítulo sobre la cuestión de cómo muere una creencia”. Obras completas IX. Madrid, España: Revista de Occidente, 1965b. 707-725.

Ortega, José. “Una interpretación de la historia universal. En torno a Toynbee”. Obras completas IX. Madrid, España: Revista de Occidente, 1965c. 10-244.

Ortega, José. “Verdad y perspectiva”. El espectador (selección). Navarra, España: Salvat, 1971c. 17-23.

Ortega, José. Historia como sistema. Madrid, España: Revista de Occidente, 1958.

Ortega, José. Notas de trabajo. Epílogo. Ed. José Luis Molinuevo. Madrid, España: Alianza, 1994.

Ortega, José. Unas lecciones de metafísica. Madrid, España: Alianza, 1968.

Platón. “Critón o el deber del ciudadano”. Trad, Tomás Meabe. Apología de Sócrates y Critón. Madrid, España: Espasa Calpe, 1979.

Platón. “Fedón”. Trad, Carlos García Gual. Diálogos III. Madrid, España: Gredos, 1988.

Prados, Faustino. El hombre ante la muerte. Madrid, España: Quorum, 1986.

Redeker, Robert. El eclipse de la muerte. Trads, Elisabeth Lager y Emma Rodríguez Camacho. Bogotá, Colombia: Fondo de Cultura Económica, 2018.

Rodríguez, Antonio. La innovación metafísica de Ortega. Crítica y superación del idealismo. Madrid, España: Servicio de Publicaciones de Educación y Ciencia, 1982.

Schopenhauer, Arthur. El mundo como voluntad y representación II. Trad, Roberto Rodríguez Aramayo. Madrid, España: Alianza, 2010.

Soler, Francisco. Hacia Ortega. 1 el mito del origen del hombre. Santiago, Chile: Universidad de Chile Facultad de Filosofía y Educación, 1965.

Downloads

Published

2023-07-25

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Thinking the death from Ortega: what does it mean to die humanely?. (2023). Littera Scripta, 5, 55-80. https://doi.org/10.53382/issn.2735-6140.55